«Оскар» любить актуальне кіно, фільми, в яких порушені проблеми, що хвилюють сьогодні США. Так, у 1945 році престижну нагороду отримав «Втрачений вік-енд», який розповів про непривабливе життя американців під час Другої світової війни. У кінці 1940-х Штати потрясли скандали, пов'язані з Білим домом і оточенням президента Гаррі Трумена. Тоді Оскар завоювала кінострічка «Вся королівська рать» - про брехню та корупції в політиці. «Хрещений батько» і його сиквел отримали нагороди у 1970-х роках, коли США зіткнулися із загрозою опіумної мафії,що зростала.

Здається, що цього року Штати вирішили нагадати світові і самим собі, що вони як і раніше потужна наддержава, яка готова захистити своїх громадян і, звичайно, демократію. Що проблеми в американців є, і чималі, але всі вони цілком переборні, адже на те й існують герої, ЦРУ і психоаналітики. Що історія у країни хоч і коротка, але яскрава. П'ять із дев'яти кінострічок, які були номіновані в категорії «Найкращий фільм-2012», були пов'язані саме з цією ідеєю. Чотири, так чи інакше, засновані на історичних фактах.

Про благі цілі

Цього року симпатії Американської кіноакадемії, яка традиційно визначає переможців «Оскара», з багатьох позицій збіглися з думкою Британської академії кіно і телевізійних мистецтв BAFTA. Остання вручила свої нагороди всього за два тижні до «Оскара» - 10 лютого. Отже, обидві кіноакадемії визнали «Операцію «Арго» Бена Аффлека найкращою кінострічкою 2012 року.
 
 
Фільм повертає глядача у 1979-й рік, коли США зазнали поразку на близькосхідному фронті і «проґавили» революцію в Ірані. У результаті цього в полон були захоплені співробітники американського посольства. Але боєць невидимого фронту, агент ЦРУ, сам врятував шістьох своїх співгромадян від вірної загибелі. Отже, американські герої знову на коні, а США хоч і визнають помилки, але все таки стверджуються, і зайвий раз нагадують, що їх втручання в справи східні цілком виправдане. Ви тільки подивіться, як зневажають демократію на іншій стороні земної кулі! Мабуть на Північноамериканському континенті це важливо чути і бачити, особливо у світлі похмурих прогнозів, які постійно звучать, мовляв, зовсім скоро Китай остаточно пережене Америку. І такі заяви роблять не лише «вороги» США. Навіть колишній держсекретар і відомий політолог Збігнев Бжезінський у своїй новій книзі констатує, що Штати таки втрачають перевагу в світі.

«Лінкольн», який вважався напередодні церемонії головним конкурентом «Операції «Арго», зрештою завоював всього дві статуетки - за найкращу художню постановку і найкращу чоловічу роль Деніела Дей-Льюїса. До речі, в цій же номінації актора відмітила і BAFTA. На відміну від «Арго», фільм не настільки гостросюжетний, зате більш патетичний. «Весь світ сьогодні дивиться на нас... доля людської гідності в наших руках», - говорить Лінкольн, переконуючи конгресменів проголосувати за скасування рабства. Коли ж це було зроблено, один з героїв фільму визнає: «Хоч і досягли ми цього не без допомоги корупції, але цілі у нас були благі».
 
 
Високі мотиви були і у головної героїні фільму «Мета номер один». Тендітна дівчина, яка працює в ЦРУ, дуже швидко пристосувалася до тактики тортур. І будь-які методи підходять, коли мова йде про упіймання Усами бен Ладена. Але фільм так і не завоював статуетку номер один, зате викликав шквал критики і спровокував розслідування з боку Сенату - хто в ЦРУ насправді розповів кіношникам про підготовку вбивства терориста?
 
 
Втім, як виявилося, в американців велике бажання не лише згадувати героїчні моменти минулого, а й мститися власній історії. У «Джанго звільнений» Квентін Тарантіно вкладає караючий меч в руки чорношкірого раба, який завдяки щасливій долі стає мисливцем за головами. Його супротивники - білі рабовласники, зіпсовані з голови до п'ят. Вони кровожерливі й огидні: згодовують людей псам, замикають в кам'яні ями, б'ють батогом. Але якщо ви подумали, що Джанго - народний месник, то помиляєтесь - він піклується лише про себе і свою чорношкіру дружину. Заради цього він навіть закриває очі на болісні смерті і тортури інших рабів. І знову мета виправдовує засоби. Кінострічка (на мій погляд, цілком заслужено) отримала статуетку за найкращий оригінальний сценарій. Також «Оскара» отримав Крістоф Вальц, який став найкращим актором другого плану. І тут Американська кіноакадемія знову була солідарна з BAFTA.
 
 
І, нарешті, останній «дуже американський» фільм - «Мій хлопець - псих». Кіно, як кажуть, на злобу дня: про фінансову кризу і проблеми з психікою, яку руйнують сучасні стреси. У фільмі всі трохи божевільні, але найбільш ненормальною виглядає Тіффані (Дженніфер Лоуренс, що отримала «Оскар» як найкраща акторка 2012 року), яка з маніакальною наполегливістю ганяється за своїм новим знайомим Петом під час ранкових пробіжок, підробляє листи і постійно влаштовує скандали. Але депресивний початок добре компенсує заряджена оптимізмом кінцівка - кожен з героїв отримує свій «промінчик надії». Загалом, сподівайся на вдачу, будь позитивним і все вийде - схоже, що в це сьогодні вірять в країні великих можливостей.
 
 
Про Бога, диво і кохання похмурим тоном

Головну номінацію так і не завоювало «Життя Пі» - барвистий фільм про пошук Бога. Зате кінострічка принесла статуетку Енгу Лі як найкращому режисерові 2012 року. Фільм і справді нетривіальний і заслуговував на номінацію. Адже це не солодкувата голлівудська казка про дружбу сучасного Мауглі і тигра, а похмура, іноді шокуюча історія, в якій глядач сам повинен дати відповіді на поставлені запитання. Наприклад, ми самі вирішуємо, який варіант розповіді індуса Пі є правдою - чи то про неймовірну подорож крізь океанські хвилі в супроводі тигра і китів, чи то про страхітливе плавання на човні з жорстоким французьким кухарем, який убив матір хлопчика і згодував пораненого матроса акулам. Іншими словами, чи вірити в диво?
 
 
Не отримали головну статуетку і «Звірі дикого Півдня» - фільм, за який вболівав президент США Барак Обама. На мій погляд, ця прониклива історія про силу духу шестирічної темношкірої Хашпапі незаслужено залишилася без нагород. Принаймні, якщо порівнювати цей фільм з «Арго», то «Звірі дикого Півдня» глядача хвилювали не менше.
 

Як і BAFTA, Американська кіноакадемія визнала «Кохання» Міхаеля Ханеке найкращим фільмом 2012 року іноземною мовою. Для головної номінації «Оскара» кінострічка виявилася занадто похмурою і незвичайною. У ній вся дія відбувається в стінах однієї паризької квартири, де чоловік допомагає дружині, яка втратила розум, перейти в інший світ.

І, нарешті, улюбленець жіночої аудиторії і світових ЗМІ мюзикл «Знедолені», який отримав нагороди за найкращий звук та грим, приніс перемогу Енн Хетеуей як найкращій актрисі другого плану. І знову Британська та Американська кіноакадемії солідарні у своєму вибори.
 
 
Що ж, гарна церемонія, хвилювання акторів, прогнози та очікування - все це залишилося позаду. Тепер кінопродюсерам і сценаристам треба буде готуватися до нового «Оскару» і шукати нові історії, які підкорять критиків і глядачів. Які саме теми та ідеї вони виберуть, і хто з них завоює світ у 2014 році, покаже час.

Фото сайтів: «elle.ru», «kinonews.ru»

Аліна Єремеєва,

ForUm

Спасибі за Вашу активність, Ваше питання буде розглянуто модераторами найближчим часом

2159